Полезно: Обезщетения за закъснели и отменени полети

публикувано на 18.12.2018 14:49


Какво трябва да знаем за обезщетения за закъснели или отменени полети?
 
В Европейският съюз съществува регламент (261/2004), който дава право на пътниците по редовни и чартърни полети да получат обезщетение при закъснял или отменен полет за пътувания до 5 години назад. Благодарение на този регламент десетки хиляди пътници получават обезщетения от авиокомпаниите всяка година. Нека разгледаме подробно условията и размерът на обезщетенията:
 
Географско покритие
Имаме право на обезщетение ако пътуването започва или завършва в Европейския Съюз, независимо дали полетът се изпълнява от авиокомпания регистрирана в Европа или в трета страна. За пример, ако имаме билет на Катарските Авиолинии от София до Доха и полетът ни закъснее имаме право да предявим претенция по регламента. Ако имаме билет от Доха до Токио на Катарските Авиолинии и полетът закъснее, нямаме право да предявим претенция.
 
Размер на закъснението
Ако пристигнем в крайната точка на пътуването с повече от 3 часа, имаме право да предявим претенция. Ако пътуваме с прекачване на един билет, важен е часът на пристигане в крайната дестинация, а не закъсненията на отделните полети по маршрута. За по-кратки закъснения нямаме право да претендираме за обезщетение
 
Размер на обезщетението
Размерът на обезщетението е фиксиран в регламента и варира в три граници – 250 евро, 400 евро, 600 евро на пътник в зависимост от разстоянието от началната до крайната точка на пътуването. За пример, ако пътуваме от София до Варна със самолет и полетът закъснее над 3 часа имаме право да получим 250 евро. Ако пътуваме от София до Ню Йорк с прекачване и пристигнем в Ню Йорк 3 часа по-късно от часът отбелязан в билета, имаме право да получим 600 евро.
 
Причини за закъсненията
Регламентът дава права и на авиокомпаниите да отказват изплащане на обезщетения ако закъсненията се дължат на независещи от тях причини. Такива причини са лошо време, стачки на летищен персонал, забавяне от ръководство въздушно движение и други такива. Ако причината за забавянето е повреда в самолета, то със сигурност имаме право да получим обезщетение.

Други покрития
Освен за закъснения, имаме право да претендираме за обезщетения и за отказан достъп на борда или анулиран полет. Отново анулацията трябва да бъде по вина на авиокомпанията и обявена по-рано от 15 дена преди пътуването. Ако имаме билет на Уиз Ер за след 30 дена и авиокомпанията ни изпрати съобщения че анулира полета, то ние нямаме право на обезщетение.
 
Кой изплаща обезщетенията
Обезщетенията за закъснели полети се изплащат от авиокомпанията, чийто полет е причина за закъснението. Например, ако сте изпуснали връзката си до Ню Йорк в Амстердам и пътувате с билет издаден от КЛМ, но закъснелият полет от София до Амстердам е изпълняван от България Ер, то трябва да изискате компенсация от България Ер.
 
Всеки пътник има право самостоятелно да предяви искане за компенсация директно към авиокомпанията. На сайта на авиокомпаниите има форми за контакт. Много пътници получават обезщетенията си по този начин. По наши наблюдения, доста по-голям обаче е броят на отказите. В много случаи авиокомпаниите отказват да изплатят обезщетения, въпреки, че пътниците имат право да ги получат. Най-често се дават неистински причини за закъснения, като целта е те да се обяснят с независещи от авиокомпанията причини.
 
Освен директно, пътниците могат да ползват и услугите на посредници, които срещу стандартна комисионна от 25% представляват пътниците пред авиокомпаниите. Съществуват както международни посредници, така и Български.

Travelmix.bg препоръчва услугите на посредникът Claimhelp.eu, като компания с висок процент на спечелени искове. Една от причините за този успех е, че Claimhelp.eu са базирани в България и имат необходимата юридическа експертиза за спечелване на искове от името на Българските пътуващи. Компанията завежда и печели съдебни искове срещу авиокомпаниите в случаите когато отказите за изплащане на компесанциите са неоснователни.
 
Travelmix.bg е партньор на Claimhelp.eu и съдейства на пътниците в получаване на обезщетения за закъснени или отменени полети по Европейския регламент (261/2004). Ако имате случай на закъснял или отменен полет през изминалите 5 години, изпратите ни е-мейл с повече информация на office@travelmix.bg и ще Ви съдействаме.